Projekt „Uczniowie kontra (k= g)”
Projekt „Uczniowie kontra (k= g)”
W listopadzie w naszej szkole realizowano projekt „Uczniowie kontra (k= g)”. Głównym jego założeniem było przybliżenie uczniom zagadnienia związanego z zanieczyszczeniem powietrza: źródłami zanieczyszczeń, ich wpływ na nasze zdrowie oraz sposoby ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Poszczególne zajęcia skoncentrowane były na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów dzieci, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka. W trakcie działań związanych z projektem dzieci poznały różne rodzaje i źródła dymu. Na przeprowadzonych zajęciach uczniowie oglądali animacje edukacyjne dotyczące przyczyn powstawania różnych dymów, opisywali dym, poznali czym jest zjawisko smog i jak dochodzi do jego powstania. Poznali różnice między dobrymi, a złymi piecami (kopciuchami). Na zajęciach plastycznych projektowali i tworzyli prace promujące sposoby dbania o czyste powietrze. Uczniowie przeprowadzili ankiety wśród swoich bliskich kolegów, rodziców, dziadków. Wspólnie z dziećmi zostały zapisane pytania sondażowe: które z materiałów mogą być szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia podczas procesu spalania? Zebrane dane uczniowie przedstawiali i wspólnie interpretowały na forum klas. Następnie zostały sformułowane wnioski: aby chronić siebie i nasze otoczenie, trzeba ograniczyć spalanie szkodliwych materiałów (odpadów) a w zamian palić właściwe materiały dające wysoką energię cieplną (wysokoenergetyczne). Po przeprowadzonych zajęciach uczniowie mają większą świadomość, że brak ograniczeń szkodliwych substancji jest przyczyną wielu chorób i dolegliwości, że to właśnie dzieci oraz osoby starsze są szczególnie narażone na negatywne skutki wdychania z powietrzem pyłów w nim zawieszonych – zwanych smogiem. W projekcie wzięło udział 103 uczniów w wieku od 7do11 lat. Podsumowując projekt uczniowie otrzymali informacje na temat powietrza, jego zanieczyszczeń, wpływie na zdrowie i środowisko oraz sposobu zapobiegania zanieczyszczeniom. W dniu 13.12.2023r. delegacja uczniów i nauczycieli została zaproszona na podsumowanie projektu do Zagrody Edukacyjnej w Dobkowie gdzie zaprezentowaliśmy nasze działania. W ramach udziału w projekcie „Uczniowie kontra (k= g)” otrzymaliśmy czujnik smogu Looko2 V4 do pomiaru stężenia pyłów PM1i PM2.5oraz pm10, poręczny i wygodny zestaw przenośny do badania powietrza atmosferycznego który umożliwia wykonanie badań i doświadczeń zarówno w terenie, jak i w pracowni szkolnej oraz voucher na bezpłatne warsztaty” Czym jest smok(g)- laboratorium z klimatem”
KJ